Mijn vierde en huidige ligfiets: Challenge Chamsin 26"
De Challenge Seiran 26" had ik ruim 10 jaar en is uitstekend bevallen. Een kleine 50.000 km verder vond ik het tijd voor een nieuwe fiets. Zoals al al vermeld bij de Seiran was de zithoogte
van 70cm wel een beetje aan de hoge kant. Het was te doen maar bij stilstand wel wat instabiel. Ik was al een paar keer met fiets en al omgevallen als ik in vermoeide toestand bij het afstappen bleef haken achter het zitje of bij een glad wegdek met mijn voet uitgleed bij het stilstaan. Challenge heeft ook een versie met een knik in het frame, met een wat lagere zithoogte van 60cm: de Furai 26". De Furai is echter bij Elan (dat het failliete merk Challenge in stand houdt) vrijwel vervangen door de meer moderne Chamsin. Daarom is het een - vergelijkbare - Chamsin 26" geworden. Hieronder mijn nieuwe fiets sinds maart 2019: zwart (net als mijn Seiran), met spatborden, een achterdrager en voor het eerst: een standaard. Samen 17 kg. Na enige tijd nieuwe achtertassen gekocht, de bekende Vaude Aqua 48l.

Helaas bestond toen Fiets van de Zaak niet meer echt, pas in 2020 kwam er mogelijk een nieuwe regeling. Dat duurde me te lang, dus maar zonder subsidie van de overheid besteld bij de Liggende Hollander in Eindhoven. Enige tijd geleden is Challenge overgenomen door Elan, de website van Challenge is regelmatig uit de lucht. De Chamsin bevalt uitstekend, rijdt even goed als de Seiran maar door de lagere zithoogte is op- en afstappen makkelijker.

Na jaren lang elke dag naar m'n werk (16, 22 en later 7 km met 30-35 km/u) is de gratis fitness nu beperkt tot de dagelijkse rit naar het werk (5-6 km). Omdat we verhuisd zijn fiets ik nu meer door de stad. Maar nu de corona maatregelen voorbij zijn fiets ik weer bijna elke dag naar mijn werk, heel fijn! De snelheid ligt ook wat lager (25-30 km/h), ik word ook een jaartje ouder. Verder gebruik ik 'm eigenlijk overal voor. Klik voor reisverslagen op Fietstochten.

Onderhoud: recent (begin 2024, km stand ruim 20.000 km) heb ik de ketting, cassette en banden vervangen, dat mocht weleens! Banden waren voorheen 35mm Kojaks, nu een wat bredere 50mm e-fiets band Continental Contact Urban 50-559 (na een bandentest van ons aller bekende Wim Schermer). Deze bredere banden hebben meer profiel (de Kojaks heten niet voor niks zo) en bevallen erg goed. Comfortabel en als je ze flink oppomt lopen ze licht. Aanrader!

Windscherm


Voor de winter: de HP Streamer. Voordelen: houdt effectief de kou en de regen van vooral je benen maar ook je bovenlijf. Ondanks de beperkte afmetingen geleidt het scherm de lucht en de regen mooi om je heen. Een regenbroek is niet meer nodig, alleen nog een regenjas. En vooral iets voor je hoofd, want dat zit des te meer in de wind. Nadelen zijn de fikse prijs, en het valt niet mee om het scherm (bij
de Liggende Hollander opgerold bewaard) in de goede vorm te krijgen en te houden. Verder is het zicht vlak voor de fiets wat minder, vooral in het donker als de voorlamp toch de binnenkant wat verlicht. En om te stallen is het natuurlijk een stuk omvangrijker...

Home made zitkussen van de Liggende Hollander
Tijdens een reparatie leende ik een vergelijkbare ligfiets van
de Liggende Hollander, die aanzienlijk comfortabeler bleek. Andere zithouding? Andere veer instellingen? Nee, dit bleek vooral door het zitkussen te komen. Het home made kussen met Reycoflex heeft ingebouwde vering en is daardoor een stuk comfortabeler. De kosten zijn stevig maar het verschil is groot. Aanbevolen!

Wat nu?
Er blijft altijd genoeg te wensen: een geheel gestroomlijnde (bv de Quest, de Versatile of de allermooiste: de Velotilt) of een wat eenvoudiger 'tilting' driewieler bv op basis van de Fast FWD Munzo TT van Bram Smit - de voorloper van de Velotilt. Ook grappig: de Podride. Voorlopig blijft het bij het bijhouden van de ontwikkelingen op het internet, ook leuk.....