welkom op mijn eigen home-page (laatst gewijzigd op 24 januari 2024, tekst). Deze site staat op One.com

Ik heb coeliakie (gluten intolerantie), als je meer wilt weten kijk op de glutenvrij site van de coeliakievereniging NCV.

Mijn eigen homepagina gaat daar niet (meer) over, maar over mijn hobby: fietsen en ligfietsen. Mobiliteit is overigens niet alleen mijn hobby, maar ook mijn vak: ik ben verkeerskundige, zie ook mijn linkedin.
Fietsen is gezond (gratis fitness), groen, snel (vooral in de stad), veilig en relatief goedkoop. Aan fietsen zijn allerlei waardevolle effecten verbonden. Je bent in contact met je ruimtelijke en sociale omgeving. Je kunt even je gedachten laten gaan. Het bewegen, een soort meditatieve beweging, het laten rondgaan van je trappers, het masseren van je hersenen. Efficenter dan lopen, en in de stad vraagt het relatief weinig ruimte. In ieder geval veel minder dat auto's, vergelijk de plaatjes hieronder maar eens van 200 mensen in een straat. In één oogopslag zie je meteen waarom lopen, fietsen en openbaar vervoer zoveel gunstiger zijn voor een stad (citaat 'de Correspondent' klik hier).

Waarom een ligfiets?
Fietsen deed ik altijd al graag, op een racefiets. Alleen die zadelpijn, niet alleen pijnlijke billen maar ook gevoelloos worden van de edele delen (het verzwegen nadeel van racefietsen), pijnlijke polsen en nekpijn vond ik niet fijn. Ook ben ik geïnteresseerd in techniek, dus nieuwe ontwikkelingen in fietsen volg ik op de voet. Ligfietsen zijn eigenlijk niet nieuw (de eerste ideeën ontstonden een eeuw geleden, zie Velorama), maar in Nederland is de ligfiets de afgelopen 35 jaar toch 'booming'. En inderdaad bleek bij proefritten al meteen de voordelen ten opzichte van een racefiets, zodat ik al sinds 1995 ligfiets:

  • Comfortabel fietsen: geen zadelpijn meer, de fietsbroek met zeemleer is niet meer nodig. Geen pijn meer in de polsen of een stijve nek!
  • Sneller: door de betere stroomlijn (vooral door een kleiner frontaal oppervlak) fiets je een stuk sneller bij dezelfde inspanning. ALLE snelheidsrecords bij fietsen zijn op ligfietsen gereden. Zie voor een vergelijking de site van M5 bij "Waarom een M5, Meetresultaten".
  • Beter uitzicht: ontspannen kijk je om je heen.
  • Veiliger: met je benen voor je kun je een aanrijding opvangen en over de kop gaan is bijna onmogelijk.
  • Fun: je valt flink op (vooral kinderen reageren leuk) en bij een verkeerslicht heb je zo aanspraak.

Wil je meer weten over ligfietsen? Kijk dan op Ligfiets.net met (bijna) alles wat maar over ligfietsen te weten valt: modellen, ervaringen, nieuws, links, etc. Mijn huidige ligfiets is een Challenge Chamsin26, van ligfietswinkel de Liggende Hollander in Eindhoven (klik in het menu links op Challenge Chamsin). Ook mijn vorige fietsen kwamen daarvandaan (klik links in het menu).

Er zijn ook een paar (kleine) nadelen aan een ligfiets:

  • Achterom kijken is lastiger. Sommige ligfietsers hebben daarom een achteruitkijkspiegeltje.
  • Terrein: de meeste ligfietsen zijn minder geschikt voor zandpaden en ander terreinwerk, omdat je wat minder kunt balanceren met je lichaamsgewicht.
  • In de stad kun je niet over stoeprandjes springen zoals met een mountainbike of hele korte bochtjes maken. Een ligfiets komt toch het beste tot zijn recht op de iets langere afstand en op goede fietspaden.
  • Gewicht: ligfietsen zijn iets zwaarder dan een racefiets, het accelereren gaat dus langzamer. Het gewicht ligt meestal op 15-20 kg, te vergelijken met een stadsfiets. Eenmaal op gang ben je iets sneller dan een racefiets (zelfs met een winkelwagentje boodschappen achterop). Challenge heeft tegenwoordig modellen van 10 kg (de SL-serie), en in reactie daarop hebben diverse merken 'light' modellen ontwikkeld.
  • Fietsen in de bergen gaat wel, maar bergop is het iets zwaarder. En bergaf ga je al snel veel te hard, dus je moet meer remmen dan rechtopzittend op een racefiets of mountainbike.
  • Wedstrijden: door de gestroomlijnde vorm heeft 'in het wiel rijden' en ander teamwerk minder zin. Dat maakt wedstrijden veel minder een teamsport en dat is de reden dat in veel wielerwedstrijden ligfietsen niet mee mogen doen. Ligfietsen zijn zoveel sneller dat zij altijd zouden winnen, dan hangt iedereen zijn racefiets aan de wilgen (vergelijk de klapschaats!). En door het ontbreken van teamwerk worden wedstrijden een stuk minder interessant. Vandaar dat er aparte ligfietswedstrijden zijn.
  • Dat je opvalt, is tegelijk ook een nadeel. Sommige mensen roepen rare dingen naar je, en ik kan me voorstellen dat je als middelbare scholier liever niet met zo'n afwijkend ding naar school fietst.
  • Duurder: ligfietsen zijn een stuk duurder dan vergelijkbare gewone fietsen, die fabrieksmatig en in grote series worden gemaakt. De prijzen zijn vergelijkbaar met exclusieve, handgemaakte fietsen zoals Koga Myata. Een recente ontwikkeling is het aanbod van 'instapmodellen' rond de € 1.000,- maar de meeste ligfietsen liggen tussen de € 1.500,- en € 2.500,-. Bijzondere ligfietsen kosten nog aanzienlijk meer, zoals de bijna onderhoudsvrije Greenmachine (€ 4.300,-) of gestroomlijnde fietsen als de Quest (€ 6.550). de Mango sport (€ 6.150,-), de Orca (€ 8.550,-), de X-stream (€ 5.799,-) of de allermooiste: de Velotilt (nog in ontwikkeling op basis van de Munzo Tilting Trike van Bram Smit van Fast fwd). Was ik maar rijk en niet zo knap :-)